====== Konstanty, konstantní proměnné ====== Konstata je výraz pro jakákoliv data, se kterými program pracuje a píšeme je přímo do zdrojového kódu. Konstantou může být např. číslo, znak, řetězec, pointer, a další... Konstanta se chová jako výraz, jako R-Hodnota (lze ji přiřadit, ale nelze přiřadit do ní). S konstantami jsme se již setkaly v kapitole probírající přiřazení. ===== Typy konstant s okomentovaným příkladem ===== int 32 //cele cislo (Integer) long L940 //cislo typu long float 2.345 //cislo s plovouci radovou carkou (teckou) float F940 //Jiny zapis floatu (bez tecky by nebylo jasne, ze jde o float) double 3.45 //cislo double char 'A' //znak (pro binarni data pouzivejte unsigned char nebo lepe int) char[] "Muj text" //retezec - pole znaku - viz. znak ===== Možnosti zápisu celých čísel (příklady) ===== decimálně 123 hexadecimálně 0x1A6F oktálně 029 ===== Možnosti zápisu znaků (literály - platí i pro řetězce) ===== decimálně \0232 ('\0232') hexadecimálně \x0A ('\x0A') ===== Speciální znaky ===== \n ('\n') Přechod na další řádek \r ('\r') Přechod na začátek řádku \t ('\t') Tabelátor ===== Příklady literálů ===== char str[] = "\tPole ch\x41ru, neboli retezec,\nje to tak."; char str[] = "Preruseny" " retezec\n"; char str[] = "Preruseny " "retezec " "muze pokracovat i na dalsi radce!\n"; ===== Konstantní proměnné ===== Konstantní proměnná je taková proměnná, která se po inicializaci stává konstantou (nelze ji měnit, je to tedy neproměnná proměnná ;D). Deklarace konstantní proměnné probíhá pomocí tzv. "typového modifikátoru", v našem případě "const". Příklad: const int a, b = 32; //Promenna b jiz nepujde zmenit, promenna a pujde zmenit pouze jednou (inicializovat).